20 Απριλίου 2010

Τα θρησκευτικά που διδασκόμαστε.

Το παρακάτω κείμενο είναι απόσπασμα βιβλίου θρησκευτικών του Λυκείου αναφερόμενο στη "νέα εποχή". Παρατηρήστε πως συγχωνεύει άσχετες έννοιες μεταξύ τους για να περιγράψει τη νέα εποχή.


Η κίνηση της Νέας Εποχής είναι μια σύνθεση ανατολικών θρησκειών και αρχαίων μυστηριακών διδασκαλιών και ένας συνδυασμός γνωστικισμού και πνευματισμού, βασιζόμενος σε εσωτερικές (μυστικές) διδασκαλίες, μεταβιβαζόμενες απο δαιμονικές οντότητες. Στην κίνηση αυτή συμπεριλαμβάνονται
αστρολογία,υπνωτισμός,αγνωστικισμός,ουφολογία, πρακτική της γιόγκα,μυθολογία, ο πανθεϊσμός, η πίστη στη μετενσάρκωση και μία αναγέννηση της μαγείας.


Σύμφωνα με το κείμενο πάντοτε θα προσπαθήσω να βγάλω μερικά συμπεράσματα.
Κατ΄αρχάς γίνεται μίξη θρησκειών και θρησκευτικών συνηθειών. Ο τρόπος με τον οποίο συνδέεται ο αγνωστικισμός με τον ινδουϊσμό και το βουδισμό είναι απλώς παράλογος. Ας παρατηρήσουμε πάλι πως αρχίζει το κείμενο : η νέα εποχή είναι μια σύνθεση ανατολικών θρησκειών. Ουδεμία σχέση δεν υπάρχει μεταξύ αγνωστικισμού και ανατολικών θρησκειών. Η ιδέα του αγνωστικισμού εκφράζεται για πρώτη φορά από  τον Άγγλο βιολόγο Τόμας Χάξλεϋ. Ο αγνωστικισμός - σε αντίθεση με τις θρησκείες - κυρρήτει την αμφισβήτηση των θρησκευτικών δεδομένων και θεωρεί ότι η βέβαιη μεταφυσική γνώση είναι απρόσιτη για τον άνθρωπο. Με πιο απλά λόγια θεωρεί πως υπάρχει μια ανώτερη δύναμη από τον άνθρωπο αλλά δεν μπορεί να εξηγηθεί και να χαρακτηριστεί από τον ίδιο με σιγουριά. Η σύμπτυξη τούτης της Ευρωπαϊκής ιδέας με μαγείες,μετενσαρκώσεις,αστρολογίες κτλ είναι απλώς απαράδεκτη γιατί ο αγνωστικισμός αντιτίθεται σε οποιονδήποτε θρησκευτικό παραλογισμό. Στην πραγματικότητα είναι κάθετα αντίθετος με τις έννοιες δίπλα στις οποίες τοποθετείται στο κείμενο. Ας μάθουμε και την άποψη που διατύπωσε ο αρχαίος Έλληνας σοφιστής Πρωταγόρας όταν ερωτήθη περί του θείου :


"Για τους θεούς δεν μπορώ να γνωρίζω τίποτα: ούτε ότι υπάρχουν, ούτε ότι δεν υπάρχουν, ούτε τι λογής μορφή έχουν. Γιατί είναι πολλά τα όσα εμποδίζουν να γνωρίζουμε. Από τη μία το άδηλο του ζητήματος και από την άλλη η συντομία της ανθρώπινης ζωής"


Η άποψη του Πρωταγόρα ομοιάζει αυτή του αγνωστικισμού. Απολύτως λογική και σίγουρα απαλλαγμένη από τις "δαιμονικές οντότητες" για τις οποίες γίνεται λόγος στο βιβλίο.
Σχετικά με την αιτία της ένταξης του αγνωστικισμού στα συμπτώματα της περιλάλητης νέας εποχής, προφανώς δεν είναι τυχαία αλλά σκόπιμη. Απόρροια του αγνωστικισμού είναι η αμφισβήτηση προφητών και εκπροσώπων του Θεού. Στην ουσία απομυθοποιούνται οι ανθρώπινες υποστάσεις και απορρίπτεται η τυφλή πίστη και εμπιστοσύνη στα "ιερά" πρόσωπα. Ο καθένας θα μπορούσε να αναλογιστεί τις επιπτώσεις που θα είχε αυτός ο τρόπος σκέψης για την χριστιανική θρησκεία στην Ελλάδα. Σαφώς και η εκκλησία θέλει τα νέα παιδιά να τρέχουν να φιλήσουν το χέρι του παπά και να του δείξουν απόλυτο σεβασμό. Σαφώς και δεν επιθυμεί τα παιδιά να έχουν αμφιβολίες για την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα του παπά αλλά να τον εξυψώνουν και να τον μεγιστοποιούν για το γεγονός και μόνο επειδή είναι παπάς. Εν κατακλείδι η αμφισβήτηση προς τα ιερά πρόσωπα μειώνει τον αριθμό των ασυνείδητα πιστών. Εννοείται (θέλω να πιστεύω) πως ο συνειδητά πιστός μπορεί έχει τη δυνατότητα να κρίνει αντικειμενικά τους εκπροσώπους της θρησκείας του και δεν πέφτει θύμα γενικοποιήσεων.


Δεύτερο συμπέρασμα που λαμβάνεται απ΄το κείμενο είναι πως η μέθοδος με την οποία αναλύεται η νέα εποχή φοβίζει τον αναγνώστη. Το γεγονός ότι ορισμένες θεωρίες βλάπτουν τη νοημοσύνη είναι αποδεκτό. Υπάρχουν αιρέσεις που μπορούν να οδηγήσουν τους ανθρώπους σε δολοφονίες και αυτοκτονίες και σίγουρα αυτές θα πρέπει να αντιμετωπισθούν. Κάνουμε λόγο για αβάσιμες έννοιες που στόχος τους είναι η πλύση εγκεφάλου και βλάπτουν τη λογική και τη σωφροσύνη με παραφιλολογίες και ανυπόστατες πληροφορίες. Το θέμα είναι ότι ο φόβος και η τρομοκράτηση του μαθητή αναγνώστη δεν βοηθάει στην επίλυση αυτών των προβλημάτων. Προσέξτε καλά το κείμενο. Δεν απορρίπτεται η "δύναμη" αυτών των αιρέσεων. Περιγράφονται ως επικίνδυνα πιστεύω τα οποία όμως έχουν ισχύ. Όπως αναφέρει και το κείμενο : αναγέννηση της μαγείας,μυστηριακές και εσωτερικές διδασκαλίες! Αυτό σύμφωνα με το βιβλίο είναι το υπάρχον κακό. Το κλίμα τρομοκρατίας που δημιουργείται προκαλεί μία τάση προσφυγής. Προσφυγή σε καταφύγιο. Συνειρμικά και δυστυχώς πονηρά : προσφυγή στην εκκλησία. Αντί η εκκλησία να μπει στο κόπο να εξηγήσει λογικά την ίδρυση και την διάδοση αυτών των παράλογων ιδεών, αντί να εξηγήσει στους μαθητές πως ουφολογικές,αστρολογικές και άλλες παρόμοιες έννοιες στηρίζονται στη φαντασία και την νοητική παραπλάνηση, αντί να τις παρουσιάσει ως άλογες και ασύστατες τις παρουσιάζει ως πραγματικό έργο του σατανά και του δαίμονα. Ως αποτέλεσμα το πρόβλημα του θρησκευτικού εξωφρενισμού να παραμένει άλυτο.


Εδώ θα δώσουμε ένα απλό παράδειγμα :
Ο διάσημος μάγος Coperfield "εξαφανίζει" το άγαλμα της ελευθερίας μπροστά στα μάτια εκατοντάδων ανθρώπων. Τα συναισθήματα όπως ο φόβος, η έκπληξη και ο ενθουσιασμός πολλές φορές επιβάλλονται της λογικής. Έτσι λοιπόν αφού το άγαλμα εξαφανιστεί ο περισσότερος κόσμος θα πιστέψει ότι ο μάγος χρησιμοποίησε μια ανωτέρα δύναμη, μια ανεξήγητη δύναμη που εμείς δεν κατέχουμε. Όσοι ενστερνίζονται αυτό το τρόπο σκέψης δεν θα καταφέρουν ποτέ στη ζωή τους να εξηγήσουν φαινόμενα και να λύσουν προβλήματα. Όμως υπάρχουν και άνθρωποι δύσπιστοι οι οποίοι δεν θα αφήσουν το αίσθημα του ενθουσιασμού να τους συνεπάρει. Υπάρχουν άνθρωποι που θα πουν στον εαυτό τους : "ΣΥΝΕΛΘΕ λογική πάνω απ΄όλα". Αυτοί οι άνθρωποι είναι που θα παραμερίσουν την φανταστική και άτοπη εξήγηση και θα αναζητήσουν την ευσυνείδητη. Αυτοί είναι που έχουν καταφέρει να ανατρέψουν τις μεσσαιωνικές αντιλήψεις και δυσειδαιμονίες. Η γέννηση αυτοκαταστροφικών και αποπροσανατολιστικών θρησκευτικών ιδεολογιών καθώς και η υιοθέτηση τους απ΄τον κόσμο μπορεί να μεταφρασθεί με σαφήνεια υπό το πρίσμα της κοινωνιολογίας και όχι των ασυνάρτητων εξηγήσεων που δίνει η χριστιανική εκκλησία.


Τρίτον και τελευταίον θα ήταν μεγάλη προσβολή πιστεύω για ένα βουδιστή ή έναν ινδουϊστή η θρησκεία του να βρίσκεται ανάμεσα στους όρους της ουφολογίας και της αστρολογίας, με τον ίδιο τρόπο που θα πρόσβαλε τον χριστιανό. Όπως ακριβώς θεωρούμε αναληθή την ιδέα της μετενσάρκωσης, με την ίδια λογική μπορούν και οι ινδουϊστές να θεωρούν αναληθή την ιδέα του παραδείσου. Αν θέλουμε να είμαστε νοησιάρχες και ορθολογιστές οφείλουμε να παραδεχτούμε πως και οι δυο περιπτώσεις δεν είναι τίποτα περισσότερο από εικασίες. Εικασίες μάλιστα που φαίνεται να διαψεύδονται όλο και πιο πολύ από τη στιγμή που ο άνθρωπος αποκομίζει γνώσεις και αρχίζει να αντιλαμβάνεται το χώρο στον οποίο ζει, τη χρονική αφετηρία του ανθρώπινου είδους και την ηλικία της ιπτάμενης σφαίρας μέσα στην οποία και ο ίδιος στρυφογυρίζει...

3 σχόλια :

Αντίλογος είπε...

Ο μεγαλύτερος φόβος της χριστιανικής ηγεσίας τόσο ορθοδοξης,όσο και καθολικής,βρίσκετε στον θρησκευτικό συγκρητισμό. Επειδή οι κοινωνίες σήμερα δεν αποτελούν κλειστές κοινότητες με κοινα εθνικα και θρησκευτικα χαρακτηριστικα αλλα και επειδή η πρόσβαση στην πληροφορία, τη μόρφωση, το διαφορετικό, είναι και αμεση και δωρεαν,ο δέκτης μπορεί να έρχετε σε επαφή με πολλα αντικροούμενα ρεύματα. Δεν είναι τυχαίο πως πατρίδα των περισσότερων αιρέσεων ή νέων θρησκειών εδω και δεκαετίες, με ότι κραμα θεωριών και δογματων μπορεί να φανταστεί κανείς, είναι η ΗΠα. όλα τα μεσσιανικα και υπερβατικα δόγματα στηρίζονται στη σύγχηση και την ημιαθεια των πιστών προαγοντας τους τη μοναδική αλήθεια. αλλα το βασικότερο τους όπλο είναι ο φόβος. Ο χριστιανισμός τον συνδύασε για αιώνες με τη δαιμονοποίηση και την αποστροφή σε καθε τί διαφορετικό ομογενοποιόντας το.. Το κακό είναι πως ακόμη και σήμερα το "δηλητήριο" περναει μέσα απο τα σχολικα βιβλία.

Crux είπε...

Πραγματικά στις ΗΠΑ υπάρχει πληθώρα αιρέσεων στηριγμένες στο παραλογισμό και την παράνοια. Το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, η έλλειψη γνώσεων και η στειρότητα του νου καθιστά πολλά άτομα θύματα τέτοιων επικίνδυνων αιρέσεων.
Το πρόβλημα με τη συμπεριφορά των εκπροσώπων του χριστιανισμού είναι ακριβώς αυτό που θέτεις. Κάθε τι που διαφοροποιείται από το χριστιανισμό καταδικάζεται και πολλές φορές ερμηνεύεται λανθασμένα. Είναι ανόητο να συνδυάζεις τη γιόγκα με το σατανισμό ή παραδείγματος χάρη τον αγνωστικισμό με την ουφολογία. Η στάση της εκκλησίας δηλώνει άγνοια,ανωριμότητα καθώς και δογματισμό. Η τάση δαιμονοποίησης κάθε ιδέας που διαφοροποιείται του χριστιανισμού και ο παραλληλισμός της με ακραία αιρετικά πιστεύω δεν μπορεί παρά να είναι απόρροια ρατσισμού. Η θεωρία όποιος δεν είναι φίλος είναι εχθρός ενισχύεται όλο και περισσότερο στους κόλπους της εκκλησίας. Όποιος κατακρίνει το χριστιανισμό θεωρείται ότι περιβάλλεται από τις "δαιμονικές οντότητες" για τις οποίες κάνει λόγο το βιβλίο αλλά σαφώς δεν μπορεί να αναλύσει μιας και δεν είναι τίποτα αλλά από προϊόντα της φαντασίας.
Φίλε Αντίλογε το βιβλίο είναι κατάμεστο από παρόμοιες προκαταλήψεις και πραγματικά έχω φτάσει στα όρια της ανοχής και αντοχής μου. Το προηγούμενο μάθημα δίδασκε πως όσοι επιδιώκουν την κατάργηση των συνόρων και των κρατών είναι σατανιστές και πρεσβευτές της νέας εποχής. Τραγελαφικό, για γέλια και για κλάματα συνάμα. Θα πρέπει πάντως να είναι μεγάλο κρίμα των παπάδων πως ο Ιησούς ουδεμία φορά δεν έκανε λόγο υπέρ της υποστήριξης του έθνους, ούτε επιδίωξε κόσμο διχασμένο σε κράτη.
Από του χρόνου απαλλαγή απ΄το μάθημα. Καιρός για απόδραση !

Αντίλογος είπε...

Ειδικά ο Χριστιανισμός έχει τόσα δάνεια ειδικά στο τελετουργικό του απο ξένες προς αυτόν θρησκέιες,και ειδικά τις παγανιστικές που το να δαιμονοποιεί το ξένο είναι αν μή τη άλλο οξύμωρο. Ενα εξαιρετικό βιβλίο γύρω απο αυτό το ζήτημα είναι το Παγανισμός και χριστιανική θρησκεία, Carpenter Edward, Εκδόσεις Περίπλους. Τ οβιβλίο γράφτηκε στις αρχές του 20 αιώνα με ψευδόνυμο.. Κάνει μια εξαιρετική θεώρηση της ιστορίας των θρησκειών και των αιτιών που οδήγησαν στη δημιουργία τους και δεν έχει καμμία σχέση με τις δωδεκαθειστικές παπαρολογίες που κυκλοφορούν..